2011. március 16., szerda

Zöldségalaplé


A hétvégén végre kikerült több kiló őz a mélyhűtőből, úgyhogy ma bőszen nekifogtam az alaplé bespájzolásának.
Mióta kipróbáltam az alaplével főzést, nem igazán használok leveskockát. Összehasonlíthatatlanul jobb, mint ezek a mű ízű kockák. Minden amellett szól, hogy inkább ezt használjuk. Eredeti zöldségekből készül, tudjuk, mi van benne, és kevesebb macera van vele, mint egy rendes levessel. Szóval szívből ajánlom mindenkinek, hogy próbálja ki, ha van elég hely a mélyhűtőjében. Kezdő háziasszonyok is bátran nekifuthatnak, elronthatatlan.
Én Jamie Oliver Pucér szakácsából vettem a receptet, bár kicsit több sót teszek bele, mint amennyit ő ír. Hogy őszinte legyek nála leragadtam és még nem néztem szét az alaplé recept piacon. Nekem ez bevált. Most már édesköménygumót is könnyű beszerezni a piacon vagy nagyobb szupermarketekben. A többi hozzávalóval együtt mindig kapható. A fűszernövényeket kert híján a piacon szoktam venni és a mélyhűtőben tárolom.
Hozzávalók 2,5 l alapléhez
1 ek olívaolaj
2 közepes fej vöröshagyma
2 nagy, durvára vágott sárgarépa
2 nagy, durvára vágott póréhagyma
fél durvára vágott zellergumó szárral és levéllel együtt
fél durvára vágott édesköménygumó
fél fej gerezdekre vágott fokhagyma
4 l víz
2 ág kakukkfű
1 ág rozmaring
3 babérlevél
1 szárított chili paprika
4 szem bors
2 ek só
esetleg egy marék szárított gomba
Először felforrósítottam az olívaolajat és rádobtam a zöldségeket. Öt percig fonnyasztottam őket kis lángon, fedő alatt. Utána felöntöttem a vízzel, és amikor felforrt, beletettem a sót és a fűszereket. Szép lassan, két órán keresztül főztem. Néha leszedtem a habját. Amikor elkészült és kihűlt, leszűrtem és kis dobozkákban, fél literes kiszerelésekben betettem a mélyhűtőbe.
Ezt a változatot főleg krémlevesekhez és főzelékekhez szoktam használni. Nem sós, de igen jó ízt ad az ételnek. Tényleg ajánlom mindenkinek.
Ti szoktatok alaplevet készíteni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...