2011. február 24., csütörtök

Zablepény, zabból

Mint az első bejegyzésben már említettem, 5 évig voltam vegetáriánus. Akkor megtanultam, hogy a rizsen kívül más ehető, főzhető gabonák is léteznek. El lehet készíteni őket finoman is. Következő alkalommal a zabbal Finnországban, aztán Észtországban futottam össze. Itt reggelire – vagy inkább reggeli előtt – mindig volt zabkása. Ez erőt adott egész délelőttre, és még íze is volt.
Szeretnék bátorítani mindenkit, hogy egyen sokféle gabonát. Remélem a receptjeimmel tudok majd segíteni ebben. Vajon manapság gabonát enni miért bogarasság és miért csak a vegetáriánusok kiváltsága? Én hiszek benne, hogy ha megfelelő formában tálaljuk, valamilyen fogásként be tudjuk építeni a repertoárunkba.
Zab, Ő itt az Olvasó. Kedves Olvasó, ez itt a zab. Ismerkedjetek össze! Ez a  gabonaféle melegítő hatású. Magasabb a zsírtartalma, ezért inkább télen vagy hidegebb napokon érdemes fogyasztani. Javítja a koncentráló képességet és erősíti az idegeket. Csökkenti a koleszterinszintet.
A zabot lehet kapni szemes formában, pehelyként, lágy pehelyként vagy lisztként. Szerintem gabonából érdemes biot venni. Ha már úgysem fogysztunk annyit, legalább legyen jó minőségű. Ha zabpelyhet veszünk érdemes lágy zabpelyhet venni. Ez kisebb szemű, ezért hamarabb megfő, könnyebben feldolgozható. A liszt inkább sűrítésre jó, a sütemény vagy kenyér szétesik tőle.
Ez a recept kivételesen saját fejlesztés. Egy eredetileg sós receptet alakítottam át kicsit. A neve lepény maradt, mert az elején tepsiben sütöttem. Most már inkább palacsinta kinézetű, mert serpenyőben sütöm. Az gyorsabb. Palacsintának viszont nem szívesen hívnám, mert azért az mégis más.
Hozzávalók 1 főre:
50 g lágy zabpehely
1,25 dl tej
3 tk cukor (ízlés szerint lehet több is)
1 tojás
2 ek liszt
1 késhegynyi fahéj
1 tk vaj a sütéshez
Először a tejet és a zabpelyhet összeöntöttem és 1,5 percre, legmagasabb fokozaton a mikróba tettem. Aztán 10 percig állni hagytam, hogy a zabpehely magába szívja a tejet.
Utána belekevertem a tojást, a cukrot, a fahéjat és a lisztet. Egy palacsintasütőben felmelegítettem a vajat és beleöntöttem a zabos masszát. Kissé elsimítottam, hogy elérjen a széléig. Takaréklángon kb. 5 percig sütöttem, aztán megfordítottam. Ez a következőképpen történt: Felhúztam mindkét fogókesztyűt. Levettem a serpenyőt a tűzről, és a lepényt egy azonos méretű tányérra csúsztattam. A tányért lefedtem a serpenyővel és a serpenyőt és a tányért két oldalról összefogva, egy hirtelen mozdulattal átfordítottam, hogy a lepény a serpenyőbe kerüljön, arccal lefelé. Ezt a felét már csak kb. 3 percig sütöttem, ugyanúgy takaréklángon.
Én nagyon szeretem reggelire, egy kis fahéjas szilvalekvárral, vagy pl. gyümölcsös joghurttal sem utolsó. Babáknak is jó nyámmognivaló. Érdemes egy kicsit félretenni az előítéleteinket és kipróbálni.
Találkoztatok már a zabbal?

2 megjegyzés:

  1. Természetesen!
    Bár én a zabkása mindenfélével dúsított változatait szeretem nagyon! de ezt is ki fogom próbálni:)
    Úgy érzem, ugyanazt a szélmalomharcot vívjuk:)
    (terveztem is egy zabkásás bejegyzést, ezt hiszem meg is ejtem hétfőn...:) )

    VálaszTörlés
  2. A zabkása nálam is favorit. Északon szoktam rá. Valamit tudnak ezek a népek.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...