2011. február 7., hétfő

Almás pite

Már megint süti. De olyat el sem tudok képzelni, hogy ne legyen itthon valami házi édesség.
A piacon nem volt kint a kedvenc almaárus bácsim, így kénytelen voltam mástól almát venni. Kár volt, de azért tölteléknek még elment.
Almás pite tészta receptet eddig csak olyat találtam, amihez igen sok zsiradék kell. Viszont a klasszikus túrós pite receptem tésztája könnyű, mégis omlós, de csak annyira, hogy ne etessük vele a hangyákat. Szerintem egész gyorsan elkészül, legtovább az tartott, amíg lereszeltem az almákat (bár Juliska robotgépem sokat könnyített ezen).


A tészta hozzávalói:
30 dkg liszt
1 csomag sütőpor
10 dkg vaj
1 tojás
15 dkg cukor (vagy 10 dkg gyümölcscukor)
3-4 ek tej
pici só
És akkor itt becsempészném, hogy répacukor helyett általában gyümölcscukrot használok, ha nagy tételben van szükség cukorra. A gyümölcscukor lassabban szívódik fel, mint a répacukor, vagy nádcukor. Sokkal édesebb, így harmadannyi kell belőle, mint a „rendes” cukorból (és így már az ára sem olyan vészes). A gyümölcscukrot mértékkel fogyókúrázók és cukorbetegek is fogyaszthatják. Egyszóval jobb a szervezetnek. (Csak úgy csendben: nem tudom a szintetikus úton előállított gyümölcscukor mennyivel jobb, de ebbe inkább bele sem gondolok.) A másik dolog a liszt. Én keverem a teljes kiőrlésűt a simával, úgy, hogy a hozzávaló liszt negyede teljes kiőrlésű legyen. Jó az emésztésnek. Ebben az arányban még élvezettel fogyasztható, nem lesz fűrészporos a tészta. Teljes kiőrlésű lisztből érdemes biot venni, mert az összes méreganyag, amit a növényre kényszerítenek a korpában gyűlik össze. De az alapanyagoknak majd szentelek egy külön fejezetet.
Azért írom le ilyen részletesen a recepteket, hogy kezdő konyhatündérek is reprodukálhassák, de ha nagyon szájbarágós, azért szóljatok.
Vissza a sütihez.
A töltelék hozzávalói:
60 dkg alma
12 dkg cukor (vagy 8 dkg gyümölcscukor)
¼ kk őrölt fahéj
1 késhegynyi őrölt szegfűszeg
Egyéb hozzávalók:
1-2 ek zsemlemorzsa vagy búzadara
1 tojás a tetejére

Először elkészítettem a tölteléket. Az almát négybe vágtam, kivágtam a magházát és lereszeltem nagy lukú reszelőn. Majd összekevertem a cukorral és a fűszerekkel.
Utána elkészítettem a tésztát. Először előmelegítettem a sütőt 180 °C-ra és kivajaztam-liszteztem egy kisebb tepsit. Omlós tésztát készítettem a hozzávalókból (lásd: vaníliás kifli). Összekevertem a sütőport és a lisztet egy pici sóval, és elmorzsoltam a hideg, feldarabolt vajat a lisztes keverékkel. Aztán a masszához kevertem a tojást, a cukrot és a tejet, amíg gyúrható tésztát nem kaptam. A tészta egyharmadát levágtam, hűtőbe tettem, amíg kinyújtottam a másik felét. A tésztát lisztezett deszkán kb. fél cm vastagra kell nyújtani, nagyjából tepsi méretűre, úgy, hogy az oldalán is legyen. Egyenletesen megszurkáltam és 10 percre betettem a sütőbe. Közben kinyújtottam a tészta másik felét. Az elősütött tésztát megszórtam a búzadarával és egyenletesen eloszlattam rajta a tölteléket, majd befedtem a második tésztalappal. Ezt megszurkáltam, megkentem felvert tojással, majd visszatettem a sütőbe, amíg szép arany színt nem kapott a teteje. (Az enyémre sötét árnyak lopakodtak és ezért raktam be inkább fekete-fehér fotót :)
Reggeli vaníliás tejjel kihagyhatatlan, de azért kávé mellé sem rossz.
Ettetek már jó almás pitét?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...