2011. február 9., szerda

Gyömbérszörp

Lassan már kezdenek jelentkezni a befőzés elvonási tünetei. Tavaly nem tudtam szörpöt eltenni és most nagyon ínséges idők járnak. Elfogyott a gyömbérszörpöm is, így ideje volt feltölteni a készletet.
A gyömbér bár Délkelet-Ázsiából származik, melegítő hatású. Télen kifejezetten ajánlott itt a kontinentális hidegben. Gyomorerősítő, étvágyjavító, ami igen jól jön ebben a kehes időszakban. Tengeribetegeknek és émelygőknek sem elhanyagolandó varázsszer.
Tavaly ősszel a káptalantóti piacon vettem egy üveg gyömbérszörpöt. Szódával tisztára kanada dráj, de azért jobb annál. Elhatároztam, hogy én is kipróbálom. Sajnos nem találtam túl sok vonatkozó irodalmat. Az első széria kicsit gyenge lett, mert nem hagytam eleget ázni a gyökeret, de a mostani már hasonlít a mintadarabhoz.
Hozzávalók (a végén nagyjából 1,2 l lesz):
15 dkg gyömbér tisztítatlanul
70 dkg cukor
2 db citrom (ha lehet bio)
1 l víz
esetleg két késhegynyi szalicil
Mivel szerettem volna felhasználni a karácsonykor felhalmozott mézet, fele-fele arányban vettem a cukrot és a mézet. Ezt feltettem főni a vízzel. Beletettem a megmosott citrom sárga héját (fehér nélkül). Amíg melegedett a szirup, meghámoztam és apró kockákra vágtam a gyömbért (a makrofotó ne tévesszen meg senkit :), kifacsartam a két citrom levét. Minél frissebb a gyökér, annál könnyebb darabolni. Reszelni sajnos nehéz, pedig ilyenkor adná ki leginkább a varázserejét.
Amikor felforrt a szirup, beletettem a gyömbért, beleöntöttem a citromlevet és hagytam, hogy megint felforrjon. Fantasztikus illata van, ahogy a méz, a citrom és a gyömbér összeereszti az aromáját. Kicsit hagytam fortyogni, majd elzártam alatta a gázt és pihentettem 2,5 órát. Ki kell tapasztalni, ki hogy szereti. Ha erősebb, csípősebb italt szeretnénk érdemes egy kicsit tovább áztatni.
A leszűrt szörpöt fertőtlenített üvegekbe töltöttem és lefedtem 2 réteg celofánnal, ami közé szalicilt tettem. A szalicilt lehet a szörpbe is tenni, 1-1 késhegynyit . 
Megjegyzem a szörp csak azért szörp, mert olyan tömény, de nem olyan sűrű. A higítási arány kb. 6:1.
Ittatok már gyömbérszörpöt?

13 megjegyzés:

  1. GYÖMBÉRIMÁDÓ VAGYOK!!!
    Mindenképpen kipróbálom ezt:)
    ha érdekel, van gyömbérsör receptem:)

    VálaszTörlés
  2. Hajrá!
    Én nagyon szeretem ezt a szörpöt.
    Jöhet a gyömbérsör recept :)
    A főoldalon van elérhetőségem.
    Köszi

    VálaszTörlés
  3. http://kolisgurman.blogspot.com/2011/01/gyomber-tribute-post-es-gyombersor.html
    :)

    VálaszTörlés
  4. Köszi! Ki fogom próbálni :) k

    VálaszTörlés
  5. Megcsináltam, mint életem első szörpjét. Finomra sikerült, még tea ízesítésére is jó lenne. Éppen a szűrőn fennmaradt reszeléket eszem, hozzá meg a szörpöt iszom.

    VálaszTörlés
  6. Szia Kata! Tervezem elkészíteni a gyömbérszörpöt. Már megvan hozzá mindenem, csak az a kérdésem, hogy jól értettem, hogy a szalicil, úgy is tartósít, ha csak az üveget lezáró fólia közé teszem? Tehát nem kell a tartósítószert elfogyasztanom, és mégsem romlik? Ha így van, ez nagyon jó ötlet, mert eléggé ódzokodom attól mindig, hogy belekeverjem. Szerinted ugyannyira tartósít így is??
    Roxi

    VálaszTörlés
  7. Roxi!
    A családom sok éve így tartósít, a két réteg celofán között van a szalicil. Nekem nem romlott meg még így semmi. A szalicil nagyon erős sav. Az egyik dunsztolás alkalmával a celofánon keresztül kiszívta a festéket a takaróból, nem lennék a penész helyében. Tücsökbogártól tudom, hogy a Na-benzoát kevésbé káros, mint a szalicil. Néha azt is használok.

    Máté!
    Gratulálok! Örülök, hogy sikerült a szörp :)

    VálaszTörlés
  8. Szia, Kata! De jó, hogy rátaláltam! Azt hiszem, még ma nekilátok a gyömbérszörpnek! (Bár szívesebben ücsörögnék még egy kicsit a gép előtt, így munka után...) Majd beszámolok a végeredményről:-)
    Gerdi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gerdi, örülök, ha kipróbálod a receptet, remélem neked is ízleni fog majd :)

      Törlés
    2. Kata, elkészítettem még akkor este. A gyerekek azóta is azt kérik iskolába innivalónak:-) Igazán finom lett, amint elfogy, jöhet az újabb adag. Köszönöm szépen a receptet!

      Törlés
    3. Örülök, hogy ilyen népszerű volt a szörp és nektek is bevált a recept :)

      Törlés
  9. Szia Kata!

    A pihentetés során gondolom, kihűlik egészen- így kerül az üvegekbe, vagy újra fel kell főzni palackozás előtt?
    Köszönöm,
    Ildi

    VálaszTörlés
  10. Kedves Ildi!

    Nem kell újra felforralni a palackozás előtt. A szalicil tartósítja a szörpöt.

    Kata

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...