2011. február 14., hétfő

Pizza, szerintem


Azt hiszem ez volt az első dolog, amit megtanultam elkészíteni. Vagy legalábbis nagyon sokat csináltam már. Nem mint ha olyan öreg lennék, de szerintem több, mint 15 éve így sütöm. Lehetőség szerint minden héten. Itt is – mint mindig – az egyszerűségre törekszem. A feltétet sem bonyolítom. Két kedvenc van: a paradicsomos füstölt valamis és a juhtúrós csirkemelles. Aki éhes, ne olvassa tovább, vagy kezdje el futtatni az élesztőt. A tésztája könnyű, de nem az a kalácsos fajta, hanem finom ropogós.
A recept 4 személyre szól, de simán el lehet csipegetni ebéd után. Vacsorára nem nagyon szokott maradni.
Hozzávalók a tésztához:
40 dkg liszt (én keverem, a fele teljeskiőrlésű liszt)
20 g élesztő
1 dl langyos tej
2 kockacukor
2 ek olívaolaj
1 kk só
1-1,5 dl langyos víz
Hozzávalók a feltéthez:
40 dkg paradicsom (télen inkább konzerv paradicsomot használok, jobb íze van)
10 dkg sonka
8 dkg füstölt sonka
15-20 dkg sajt
5 dkg olajbogyó
pár szelet füstölt vagy sima mozzarella
1-1  kk bazsalikom és szurokfű (oregánó)
olívaolaj a kenéshez
Először a cukros tejben felfuttattam az élesztőt. Közben egy mély tálban átszitáltam a lisztet, közepébe mélyedést fúrtam, amibe a felfuttatott élesztőt öntöttem. Kicsit összekevertem a liszttel, de csak annyira, hogy még folyós legyen. Tetejére lisztet szórtam, és langyos helyen hagytam, hogy a kétszeresére keljen. Ez kb. 10 perc. Amikor felfutott, hozzákevertem a sót, olajat, és körülbelül 1-1,5 dl vizet. (Kezdjük kevesebbel, legfeljebb öntünk még utána.) Az elején kicsit ragadni szokott, de némi dagasztás után finom puha tészta lesz belőle. Megint kétszeresére kelesztettem.
Közben előkészítettem a hozzávalókat. Reszelés, szeletelés, darabolás. A paradicsomokat 1 percre forró vízbe szoktam dobni, hogy a héja kirepedjen és könnyű legyen lehúzni. (Télen kinyitom a paradicsomkonzervet.) A sonkákat, olajbogyót feldaraboltam, a sajtot lereszeltem, a mozzarellát felszeleteltem.
Amikor megkelt a tészta, begyújtottam a sütőt és 180 °C-ra állítottam. A tésztát kb. 1 cm vastagra nyújtottam. Kicsit türelemjáték, mert elég rugalmas és mindig visszaugrik. De az erő és a nyújtófa velünk van, győzzük le!
Kinyújtottam a tésztát (lehet kerekre vagy szögletesre is), és az olajjal megkent sütőlapra tettem. A tetejét is megkentem olívaolajjal és rátettem a felszeletelt paradicsomokat. Megsóztam. A következő réteget a sonkák alkották, majd az olajbogyó, végül a fűszerek. Előbb a reszelt sajtot tettem rá, aztán a szeletelt mozzarellát. Betettem a sütőbe és kb 20-25 perc alatt kisült.
Én nem szoktam elősütni a tésztát, van, aki igen. Így is ropogósra sül, nem ázik el. Érdemes kipróbálni.
Ti hogy szeretitek a pizzát?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...