2011. május 8., vasárnap

London csízkék (cheesecake)


Mint ahogy a képen is látszik, még messze nem tökéletes, ezzel ellentétben nagyon finom. Azelőtt még sosem ettem „sajttortát”, de Nigella süteményes könyvében már régóta szemezek vele. Lassan a hozzávalók is összegyűltek és ma reggel eljött az idő, hogy megsüssem.
Kicsit máshogy alakult a nap, mint terveztem. A vasárnapi szülői ebédhez nagyon jól passzolt volna, de sajnos elcsúsztam vele és mire indultunk, még nem volt szállítható állapotban. Ma már töméntelen mennyiségben nem élvezhetjük ezt a desszertet, mert a szülői „tömés” igen sikeres volt. Már semmi nem fér belénk. De egy kóstoló erejéig még feláldoztuk magunkat. Megérte. Még ha ki is durranunk éjszaka.
A süteményről műveletlen módon csak annyit tudok, hogy van London és van New York változat. Olvastam, hogy mivel nálunk nem érhető el könnyen a cream cheese, használható helyette mascarpone vagy philadelphia sajtkrém. Én most mascarponéval próbáltam a spórolós hajlamom miatt.
A recept alapja Nigella How to be a domestic goddess c. könyvéből származik. Kissé eltértem tőle. Egyrészt az alapanyagokban, másrészt az arányokban. Kettőnkre nem gondoltam nagy mennyiséget csinálni, úgyhogy a krémet feleztem. Viszont a kekszréteget nem tudtam felezni, mert akkor nem töltötte volna ki a tortaforma alját. Remélem ez azért nem nagy szentségtörés. (Bár pont az előző bejegyzésemben tettem említést a recept átgondolásáról.)
Az tetszik nagyon ebben a receptben, hogy lépésről lépésre írja le, mikor mit kell csinálni, legyen az vízforralás vagy előmelegítés. Nekem kicsit lassabban ment minden, mert eléggé izgultam. De a következőnél már bátrabb leszek.
Hozzávalók nagyjából 4 személyre, 18 cm átmérőjű tortaformához, alacsony költségvetésű háztartásokba:
100 g győri zabfalatok
50 g vaj megolvasztva
250 g mascarpone
2 tk vaníliás gyümölcscukor
50 g gyümölcscukor
2 db egész tojás
1 tojás sárgája
¾ ek citromlé
¼ kk vaníliapor
100 ml tejföl
¾ ek gyümölcscukor
¼ kk vaníliapor
Először megolvasztottam a vajat, miközben mozsárban összetörtem a kekszet. Ezután összekevertem őket és a tortaforma alján (többé-kevésbé) egyenletesen elegyengettem. Betettem a hűtőbe hűlni (amíg a krém elkészült), majd begyújtottam a sütőt 180 °C-ra.
A sajtot a robotgépben lazán felvertem, majd hozzáadtam a cukrot, vaníliáscukrot, és úgy kevertem tovább. Beleöntöttem a tojásokat és a sárgáját, végül a vaníliaport és a citromlevet. Így is kevertem még egy percet.
Vizet forraltam a vízfürdőhöz.
A tortaformát kivettem a hűtőből, vízhatlanra tekertem alufóliával és beletettem egy kisebb tepsibe (20x30 cm).
A krémet a tésztára simítottam és a vizet a tepsibe öntöttem, nagyjából a tepsi feléig.
Betettem a sütőbe és 45 percig sütöttem. Inkább 50 perc kell neki. Akkor jó, ha a tetejére szánt tejföl nem süllyed le benne, csak szépen libeg a tetején.
Amíg sült a torta, a tejfölt összekevertem a cukorral és a vaníliaporral. Amikor kivettem a tortát, leöntöttem a tejföllel, óvatosan elegyengettem a tetején és visszatettem a sütőbe, további 10 percre.
Amikor elkészült, kivettem a sütőből, a tortaformát a tepsiből, lehámoztam róla az alufóliát és hagytam hűlni. Amikor teljesen kihűlt, hűtőszekrénybe tettem.
Tálalás előtt 20 perccel érdemes kivenni a hűtőből, hogy jó legyen az állaga. Forró vizes késsel érdemes felvágni.
Finom, könnyed sütemény. Az alap jó, könnyen emészthető a teljes kiőrlésű keksz miatt. A krém kicsit túróra emlékeztet, de annál krémesebb. A tetején a savanykás tejföl teszi teljessé az ízét. Nekem nagyon ízlett. Gyorsan össze lehet rakni, amikor az ember gyereke/lánya már bátor és nem az első tortáját készíti.
Szeretitek a csízkéket?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...