2011. május 28., szombat

Calzone, a hordozható pizza

A calzone gyakorlatilag félbehajtott pizza, ami könnyebben szállítható, mint a kiterített változat. Hidegen, melegen egyaránt jó. Ez is olyan dobáljuk bele a tegnapi vacsoramaradékot kaja.
Már régóta szemeztem Jamie Természetesen c. könyvében ezzel a recepttel, mert nem kellenek hozzá bonyolult dolgok. És ettől nagyszerű. Ez a változat egy spenótos gombás verzió, amihez én még tettem egy kis sonkát, hogy legyen benne hús is. Természetesen nem maradhat el a töltelékből a paradicsomszósz és a sajt sem, hiszen ez alapjában véve egy pizza.
A tésztája más fajta, mint amit én szoktam csinálni, de ez is finom. A szósz konzervből készült, első learatott saját termésű bazsalikomlevelekkel. De ennek ellenére meglepően finom. Biztos a bazsalikom miatt :) Majd egy későbbi bejegyzést azért fogok rá szánni.
Nem annyira macerás, mint gondoltam, kicsit óvatosabban kell bánni a tésztával. Az adag 4 db emberes méretű calzone-ra elegendő.
Hozzávalók a tésztához:
(A tészta kétféleképpen is készülhet, én most az első változatot készítettem. Legközelebb a másikkal fogom kipróbálni.)
100 g teljes kiőrlésű bio liszt
400 g rétesliszt
1 ek só
1 ek cukor
2 ek olívaolaj
325 ml víz
7 g porélesztő
A lisztet tálba szitáltam, a többi hozzávalót pedig külön kevertem össze. Kicsit hagytam állni (kb. 5 perc), aztán a lisztkupac közepébe fúrt mélyedésbe öntöttem. Középről kezdtem a keverést, majd a széléről folyamatosan kevertem bele a lisztet, amíg a folyadék fel nem vette az összeset. A tésztát addig gyúrtam, amíg sima felszíne lett. Lisztezett tálba tettem, tetejét is beliszteztem, és nedves konyharuhával letakarva 1 órát hagytam pihenni. Közben elkészítettem a tölteléket.
Hozzávalók a töltelékhez:
250 g vegyes gomba, én csak csiperkéből csináltam
olívaolaj
1 gerezd fokhagyma
2 szál kakukkfű levelei
25 g vaj
só, bors
100 ml paradicsomszósz
150 g spenót, megmosva, leszárítva
4 szelet sonka
125 g mozzarella
A gombát megpucoltam és szeletekre vágtam. Az olívaolajat felforrósítottam, és megpirítottam rajta a gombát. Majd hozzáadtam a fokhagymát és a kakukkfüvet. Addig pirítottam, amíg a gomba megpuhult, és kicsit illatozni kezdett. Hozzáadtam a vajat és sóztam, borsoztam. Aztán beleöntöttem a paradicsomszószt is és pár percig főztem, majd hozzáadtam a spenótot is. Addig főztem, amíg elpárolgott a leve.
A sütőt előmelegítettem 220 °C-ra.
Amikor a tészta megkelt, lisztezett deszkán átgyúrtam, és négy egyenlő részre osztottam. A gombócokat nagyjából 25 cm átmérőjűre nyújtottam. Mindegyik közepébe fektettem egy szelet sonkát, és rákentem a töltelék ¼-ét. De csak a szélétől 2-3 cm-re, hogy aztán félbe tudjam hajtani. Végül rádobtam a felszeletelt sajtot. Félbehajtottam, összenyomkodtam a széleit és csavartam rajta egyet, hogy biztosan bent maradjon a töltelék. A batyukat óvatosan sütőfóliával bélelt tepsire tettem és betettem a sütőbe. Addig sütöttem, amíg szép színt kaptak. Amikor kivettem, rácson hagytam hűlni őket.
Nagyon finom lett, pont jó a tészta és a töltelék aránya, és a tészta sem ázott el a tölteléktől. Bár még csak melegen ettük, hidegen sem lehet rossz. Érdemes kipróbálni. Valami öntet, mártogatós és saláta is elférne mellé.
Ettetek már calzone-t?

2 megjegyzés:

  1. De jó, egyszer pizzázóban(állítólag olasz) ettem ilyen calzonét, tényleg nem hasonlított a mi pizáinkhoz, csak egyféle feltét volt benne, ha jól emlékszem sonka, és sima paradicsomszósz. nem kecsap. Nekem ízlett.

    VálaszTörlés
  2. Kati!
    Majd lesz egy bejegyzés a paradicsomszószról, ami benne van. Nagyon-nagyon jó. Azért megkóstolnék egy eredeti olasz darabot is :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...