2011. május 1., vasárnap

Kovászos rozskenyér


Kenyereim szépen lassan minőségi változáson mennek át. Hála a sok bloggertársnak és olvasásnak, kísérletezésnek, egyre szebbek. Sütés közben szépen megpirulnak, vékony, ám ropogós héjuk lesz.
Ez a kenyér is jól sikerült. Nagyon régóta szerettem volna kipróbálni ezt a receptet. Már múltkor, a mákos kenyérnél félretettem egy tízdekás tészta darabot, hogy legyen kovász a rozskenyérhez. Kovászt lehet készen kapni boltban is, de ez a módszer lényegesen egyszerűbb és olcsóbb. A félretett tésztadarabot hűtőben 1 hétig el lehet tárolni.
Persze ez nem az igazi két napig készülő kovászos kenyér. De így is nagyon finom. Majd egyszer talán olyat is csinálok. A recept alapja a 33 kenyér és péksütemény c. könyvecskéből származik. Én szokás szerint háromféle lisztből készítettem, plusz a rozsliszt.
Hozzávalók:
150 g teljes kiőrlésű liszt
100 g rétesliszt
100 g finomliszt
100 g rozsliszt
100 g kovász
1 ek só
2 ek zsír
1 tk szárított élesztő
230 ml langyos víz
A hozzávalókat a kenyérsütő gép tartályába tettem. Aztán hagytam Mariskát, hogy megdagassza és megkelessze. Ha kenyérsütő gép híján vagyunk, csak össze kell gyúrni a tésztát és langyos helyen duplájára keleszteni. Ez kicsit lassabban megy, mint a tisztán élesztős tésztánál.
Amikor megkelt, kivettem a tartályból, és kicsit összegyúrtam. Majd kerek sütőlapra (tortaforma alja) tettem és három vágással bemetszettem. Langyos sütőben, letakarva a duplájára kelesztettem. Ez már kicsit kevesebb idő, mint az első kelesztés.
A sütőt előmelegítettem 200 °C-ra és amikor megkelt a kenyér, vízzel bespricceltem. Sütés közben ez segít, hogy szép színt kapjon a kenyér. Elfelejtettem megnézni, mennyi ideig sütöttem, de nagyjából fél óra lehetett.
Amikor kisült, kivettem a sütőből és ismét bespricceltem egy kis vízzel, ettől lett fényes a felszíne.
Nagyon finom, puha. A zsír elég domináns benne, szerintem kevesebb is elég lenne. Mindenesetre érdemes kipróbálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...