2012. július 3., kedd

Hideg gyümölcsleves barackkal sűrítve


Nem szeretek panaszkodni, de most egy kicsit fogok. Most eltekintek attól, hogy a nagy melegre panaszkodjak, és inkább arról panaszkodom, milyen pofátlan árakon árulják a Lehelen a gyümölcsöt. Drága, de legalább silány. Hetek óta akármennyit kőröztem az árusok között, elkerülve azokat, akik már a 6 év alatt átvertek, nehezen találtam ár/érték arányban megfelelő gyümölcsöt. Nyeltem egyet, és bevásároltam, mert a gyümölcsnek most van szezonja, most kell enni. De komolyan elgondolkoztam azon, hogy egyáltalán vegyek-e?
Lehet sírni a fagykárról, meg a sok esőről meg a szárazságról, de akkor főzzön belőle lekvárt, meg szörpöt, vagy pálinkát és adja el úgy. Persze ez biztos nem ilyen egyszerű, de továbbra sem értem, miért kell 1200 Ft-ért penészes, összeesett málnákat, meg fonnyadozó, ropogósnak hirdetett cseresznyét árulni. És mégis megveszik. Tudom, nem kell a Lehelen vásárolni, mehetek máshova is. Hát azt hiszem, fogok is…
Na de vissza a leveshez.
Sosem hittem el, hogy a meggy édes is lehet. Most belefutottam. Olyan finomat sikerült vennem, ami már-már aszalt meggyre emlékeztető aromájú. (Megjegyzem, ez volt az a hely, ahol még nem csalódtam az árusban.) E mellé jött egy kis kajszi, őszi és cseresznye. Mivel a kajszi nagyon kásás, ám annál ízetlenebb volt, arra gondoltam pont jó lesz a levest besűríteni. A gyümölcslevesek nálam általában ugyanazzal az alappal készülnek, csak a gyümölcs változik a szezonnak megfelelően.
Hozzávalók:
300-400 g gyümölcs
750 ml víz
6 ek cukor vagy méz
fahéj, szegfűszeg, 1-2 citromkarika
1 dl tejszín
200 g kajszi
2 ek méz
Egy lábosba öntöttem a vizet, a cukrot, 3 db szegfűszeget, fél rúd fahéjat, a citromkarikákat és feltettem főni. (Ha mézzel készítem, akkor a mézet csak akkor teszem bele, amikor 40 °C alá hűlt a leves.)
Amíg forrt, megtisztítottam, kimagoztam a gyümölcsöket. Amikor felforrt a fűszeres lé, lassú tűzön 5 percig főztem, majd kikapcsoltam alatta a gázt és lefedve 5 percig hagytam állni, hogy a fűszerek kioldódjanak.
Aztán a levet átszűrtem, visszaöntöttem a lábosba és beletettem a gyümölcsöket. Addig főztem, amíg a meggyek megrepedtek. Levettem a tűzről és hagytam pihenni.
Közben a kajszit és a tejszínt 2 ek mézzel összeturmixoltam, aztán a levesbe kevertem. (Ha nem akarunk kajszival sűríteni, akkor csak simán belekeverjük a tejszínt a levesbe.) Jól behűtöttem.
Lehet, hogy kicsit bonyolultnak hangzik, hogy szűrögetem a levet, de én nem nagyon szeretek ráharapni semmilyen fűszerre, meg kerülgetni az ázott citromkarikákat. Ráadásul, másnapra túl erőssé válik a fűszerezés és a citrom fehér része is megkeserítheti a levest. Tudom, finnyás vagyok :)
Ez a nyers gyümölcsös sűrítés igen jót tett a levesnek, kicsit tartalmasabb lett tőle. Mérgemet feledtetendő kisebb adag tejszínhab komplexummal ettem. Az meg nekem tett jót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...