2012. június 25., hétfő

Kapros-túrós lepény


Az elmúlt néhány hétben teljesen meg voltam őrülve a kaporért. Bár nem értettem honnan-e kívánalma a szervezetemnek, eleget tettem a kérésének. Kovászos uborka, kapros tejfölös tökfőzelék és nem utolsó sorban egy jó kis kapros túrós lepény.
Otthon nálunk része a nyári süti repertoárnak és perverz módon édesen esszük. A Zuram nincs jó barátságban a kaporral. Azért hősiesen tett egy próbát ezzel a lepénnyel. Kedvesen visszatolta a fél falat híján egész szeletet. Nem értette a párosítást. Édes is meg kapros is? Feléjük nem volt szokás. Igazából meg tudom érteni, de hát mindenkinek vannak fura étkezési szokásai.
Továbbra is foglalkoztat a gondolat, honnan eredeteztethető ez a sütemény, de ha jól sejtem köze lehet az erdélyi konyha kapros ordás lepényéhez.
Azt meg, hogy a családunknak honnan ez a szokása, pláne nem tudom.
Válogattam a receptjeim között, átolvastam jó párat, és végül a Lajos-Hemző páros 99 Házi sütemény-es receptjét választottam. Kicsit sokat kellett utána mosogatni, de megérte a fáradozást. A teljes adag egy hadseregnek is elég, a fél adag szerintem bőven elegendő 4 személyre. (Ez most a fél adag.)
Hozzávalók a tésztához:
250 g finomliszt
125 g vaj
50 g porcukor
75 ml tejföl
25 g élesztő
1 tojás sárgája
Hozzávalók a töltelékhez:
100 g mazsola
1/2 kg túró
1 csokor kapor
1 tojás + 1 tojásfehérje
50+75 g porcukor
25 g vaj
10 g vaníliás cukor
1 citrom reszelt héja
Kb. 2 dl tejföl a tetejére
1. Az élesztős omlós tésztához a vajat gyors mozdulatokkal elmorzsoltam a sóval és cukorral elkevert liszttel.
2. A langyos tejfölbe belekevertem a tojássárgáját és az élesztőt (a fehérje majd a töltelékbe megy).
3. Az egészet összegyúrtam és letakarva fél órát pihentettem.
4. Közben előmelegítettem a sütőt 200 °C-ra és elkészítettem a tölteléket. A mazsolát kifelejtettem belőle, de ha ti nem így tesztek, forrázzátok le vízzel és kicsit hagyjátok puhulni.
5. A túrót áttörtem (2x krumplinyomón).
6. A kaprot apróra vágtam.
7. A vajat habosra kevertem a 75 g porcukorral, vaníliás cukorral és az egy tojás sárgájával.
8. Hozzákevertem a kaprot, túrót, citromhéjat és a mazsolát is ilyenkor kell(ett volna) beletenni.
9. A tojások fehérjét egy kis sóval kemény habbá vertem, majd az 50 g porcukrot apránként hozzáadva tovább vertem. Végül óvatosan, lukas fakanállal a túrós masszához kevertem.
10. A tésztát kinyújtottam és sütőpapírral bélelt piteformába (26 cm átm.) terítettem úgy, hogy az oldalán legyen pereme. (Dupla adagnál már egy 30x40 cm-es tepsi javasolt.)
11. A tölteléket a tésztára simítottam és a tetején elkentem a tejfölt. Addig sütöttem, amíg a tészta megpirult. Harminc perc elteltével már érdemes résen lenni, nehogy sötét árnyak lopakodjanak a tésztára és kiszáradjon a töltelék.
Nem kertelek, ez egy kissé idő- és munkaigényes recept, de nagyon finom a végeredmény. Már ha valaki szereti az édes kapros-túrós lepényt. Omlós tészta, tetején rezgős, könnyed túróhab, pikáns kaporral. A mazsolát nem érdemes kifelejteni belőle, teljesen oda kívánkozik.
Nem is nyár a nyár kapros túrós lepény nélkül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...