2011. augusztus 20., szombat

Kakaó, hidegen, melegen, fűszeresen


Bár egyszerű a bejegyzés témája, nekem mégis megváltozott a világ, amióta megtanultam, hogyan is készül egy jó főzött kakaó. Ez az a változat, ami kevésbé cukros és a kakaó nem süllyed le az aljára, mielőtt belekortyolnánk.
A múlt heti bringatúra reggeli menüje volt a hideg bolti kakaó, vajas zsemlével. Ki ne szeretné? Amikor hazajöttem, felmerült bennem a kérdés, miért ne lehetne itthon is reprodukálni a dolgot. Úgyhogy tegnap este meg is főztem egy adagot, hogy reggelre kellemesen áthűljön. Ilyenkor nyáron nagyon jól esik.
Nálunk nagy hagyománya van a reggeli kakaózásnak. Apukám édesszájú lévén gyakran főzött. Kis adagban pedig egyszerűen csak a mikróban szokta elkészíteni.
De jó dolgom is volt, amíg otthon laktam! Kamasz koromban reggel elment a sarki lakókocsi-boltba, ahol megvette a világ legjobb kakaóscsigáját (azóta sem ettem olyat, akármilyen pékségben is kerestem) és zacskós kakaót. Télen melegen ittam, nyáron hidegen. Azóta is imádom. Nem is értem, eddig miért nem jutott eszembe, hogy behűtsem a saját főzetemet.
Hozzávalók személyenként:
2 dl tej
1 közepesen púpozott teáskanál kakaó
1 teáskanál gyümölcscukor
Ízlés szerint fűszerek pl. fahéj, chili, vanília
Pár evőkanál víz
A kakaót és a cukrot kis teflon lábaskába tettem és beleöntöttem pár evőkanál hideg vizet. Csomómentesre elkevertem. Annyi víz kell a száraz anyagokhoz, hogy folyós legyen, de érdemes apránként hozzáadni a vizet, hogy jól elkeveredjen.
Ezt az oldatot lassú tűzön felforraltam, és folyton keverve fél percig még forraltam. Ilyenkor teszem hozzá a fűszereket (vagy pl. 2 kk mogyorókrémet is lehet), ha használok. Majd szépen lassan, közben folyton kevergetve öntöm hozzá a tejet. Felforralom és kész is.
Nem mondom, hogy nem süllyed le egy kevés kakaó, de a vizes forralás célja az, hogy a kakaó vajtartalma kioldódjon. Ez tartja fenn a kakaóport.
Ha mikróban készítjük, kicsit gyorsabb. Először ugyanúgy ki kell keverni a vizes kakaót egy bögrében, felforralni (itt nagyon kell figyelni rá, hogy ki ne fusson), aztán hozzákeverni a tejet és vissza a mikróba, amíg újra fel nem forr. Ez kevesebb mosatlannal is jár, de a rituálé útközben elveszik.
Aki még nem főzött kakaót próbálja ki, aki már főzött, az pedig próbálja ki hidegen is. Le a tartós kakaóval!
Ti szeretitek a kakaót?
Megjegyzés: a főzött kakaót torokfájásnál szoktam még iszogatni terápiás céllal. Az egyetemi növényélettan gyakorlaton hallottam a kakaó gyulladáscsökkentő hatásáról. Nekem bevált.

2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...