2011. június 8., szerda

Húsos pirog


Nagyon régóta szimpatizálok a piroggal. Jártam hetekig Lengyelországot, de ott nem sikerült ennem, az oroszokig pedig nem merészkedtem el. Pár hete mégis utamba akadt.
Irodalmi adatok alapján a lengyeleknél inkább vízben főzik ki, mint nálunk a derelyét, az oroszoknál sütőben vagy olajban sütik ki. Tölteléke lehet édes is, sós is. Húsos, gombás, káposztás, túrós, krumplis és még ezer féle.
Ez most egy sós változat, de már beindult a fantáziám az édes verziókra is.
Egyik kedves barátnőm sütött egy „partira”, úgyhogy le is csaptam gyorsan a receptjére. Sajnos pontos forrást nem tudott mondani, de a kitalálóját örökké üldözni fogja a hálám. Természetesen átalakítottam Kata-módra, félig egészségesebbé.
Azért is tetszett a tésztája, mert bár élesztős, nem kell túl sokat keleszteni. Tölteléke egyszerű, ezért is olyan finom.
A legjobb reklám, ha azt mondom, egy négy személyes adagot ketten negyed óra alatt betermeltünk.
Hozzávalók a tésztához:
100 g teljes kiőrlésű liszt
150 g finomliszt
150 g rétesliszt
2 tk só
50 g vaj
1 tk cukor
2 dl víz
40 g élesztő
Hozzávalók a töltelékhez:
1-2 ek mangalica zsír
250 g darálthús
1 kisebb fej hagyma
só, bors
3 db közepes méretű ecetes uborka
pár ek tejföl
1 tojás a kenéshez
A töltelékhez megolvasztottam a zsírt, majd az apróra vágott hagymát üvegesre pirítottam rajta. Hozzátettem a húst és nagy lángon pirítottam, majd sóztam és borsoztam. Végül addig pirítottam, amíg elfőtte a levét. Amíg elkészítettem a tésztát, hagytam hűlni. Mikor kihűlt, hozzáadtam a kicsi kockára vágott uborkát és annyi tejfölt, hogy kenhető legyen.
A tésztához a liszteket, cukrot és sót összekevertem, majd elmorzsoltam benne a vajat. Az élesztőt a vízzel jól elkevertem, és a lisztes keverékhez öntöttem. A tésztát jól összegyúrtam és negyed óráig hagytam pihenni.
A sütőt előmelegítettem 190 °C-ra.
Amikor a tészta kipihente magát, nagyjából 3 mm vékonyra nyújtottam, és körülbelül 10 cm átmérőjű köröket szaggattam belőle. (Legegyszerűbb a pizzavágót használni, az jó éles.)
A körök közepébe egy-egy nagyobb teáskanálnyi tölteléket tettem, majd félbehajtottam és a szélét jól lenyomkodtam, hogy ne maradjon benne levegő. A szélét villával kicakkoztam, hogy a pirogok biztosan jól zárjanak. Tetejüket megkentem a felvert tojással.
A batyukat sütőfóliára fektettem és az előmelegített sütőben pirulásig sütöttem.
Tényleg nagyon finom, érdemes kipróbálni. Kelt tésztához képest nagyon gyorsan elkészül. Nálunk biztosan gyakori lesz ezután. Persze azért egyszer ennék eredetit orosz pirogot is.
Köszönöm a receptet!
Ettetek már pirogot?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...