2012. február 15., szerda

Bombolini olasz citromos fánk

Mint már a tavalyi fánk szezonban is írtam róla, én inkább ezt a fánkot szoktam elkészíteni, valamiért kevésbé félelmetes, mint a hagyományos testvére.
Ez a recept az Isteni ízek c. vegetárius szakácskönyvből származik, és sokszor elkészítettem már. A víz helyett zsíros tejet használtam, de aki laktóz érzékeny, elkészítheti vízzel is, nem veszít élvezeti értékéből. Egy hibát viszont mindig elkövetek a készítésénél (mert nem olvasom végig a receptet): az előírt cukor mennyiségét a tésztába teszem, ahelyett, hogy a fánkokat szórnám meg vele. Hát így is lehet.
Eredetéről, fő profiljáról nem tudok nyilatkozni, mert ahány receptet olvasok, mind különböző. Lényeg a lényeg, tojás és tej nélkül is elkészíthető igen ízletes fánkféle.
Hozzávalók egy hadseregnek:
1 l finomliszt
185 ml gyümölcscukor (vagy porcukor)
½-1 kk só
75 g olvasztott vaj
3 kk friss élesztő
1 citrom reszelt héja (lehetőleg kezeletlen)
olaj a sütéshez
Az élesztőt ½ dl vízben/tejben 1 kk cukorral elkevertem és felfuttattam. Közben a lisztet kimértem, összekevertem a sóval, cukorral, a citromhéjjal és kicsit megmelegítettem (radiátor/mikró). Közepébe mélyedést készítettem, majd beleöntöttem az olvasztott vajat és a felfuttatott élesztőt. Végül annyi langyos vizet/tejet gyúrtam hozzá, hogy lágy, de még gyúrható tésztát kapjak (nagyjából 2-3 dl).
Langyos helyen letakarva 1 órán át kelesztettem.
A pihentetés után átgyúrtam a tésztát, majd lisztezett deszkán hosszú rudat formáltam belőle (nagyjából 1 m). A rudat 15-20 szeletre vágtam (ahogy kijön), ezekből golyókat formáltam, és kivajazott sütőlapon újból megkelesztettem (1 ó).
Közepesnél kisebb lángon, bő olajban kisütöttem őket, nagyjából 3-4 perc alatt egy adagot. Érdemes kicsit kisebb lángon sütni, hogy a golyó közepe is jól átsüljön, viszont a külseje ne barnuljon túl.
Nálam lekvár nélkül is megállja a helyét, mert finom édes és citromos egyben. Persze egy kis csoki öntet vagy baracklekvár mindig elfér mellette. Sajnos nekem most egyik sem volt, de az őszibarackos ribizli lekvárral sem panaszkodom.
Ha már unjátok a szalagost, próbáljátok ki ezt is.

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...