2011. december 14., szerda

Marcipán házilag


Igen. Én is nekifutottam. Mert hát sok minden készült már a konyhámban, ami jobb, mint az ipari.
Mivel erős bennem a kritikus hajlam, bátran kijelenthetem ez még nem az a szamos fajta. Nem az, amit megszoktunk, de legalább mandulából van. Talán pont azért más, mert a fő összetevők nem a cukor meg az aroma.
Az igazi marcipán természetesen keserű mandulát is tartalmaz, ez adja meg a jellegzetes ízét. Keserű mandula híján egyenlőre aromával próbálkoztam. Nekem így is ízlett, de azért a klasszik marcipán íz hiányzott.
A marcipán, attól függően tartalmaz cukrot, hogy egyszeres, kétszeres, vagy háromszoros. Vagyis a cukor mennyisége egyszerese, kétszerese vagy háromszorosa a mandulának.
Ez most egy egyszeres verzió, úgynevezett sütőmarcipán, ami alacsony cukortartalmának köszönhetően nem folyik szét sütés közben (elvileg).
A recept egyöntetű, akárhol olvastam. Az Ínyesmestertől a bloggerekig mindenkinél. Én a cukrot barna nádcukorral értelmeztem, és talán legközelebb a gyümölcscukrot is kipróbálom majd.
Hozzávalók:
100 g mandula hámozva
50 g barna nádcukor
50 g barna nádcukor + 25 g/ml vízből főzött szirup
A mandulát leöntöttem forró vízzel és pár percig állni hagytam. Ekkor annyira felpuhul a héja (nem a csont, hanem a másik :), hogy könnyen kinyomható belőle a mag. Ezután kicsit hagytam száradni.
Amikor megszikkadt a mandula, a cukorral együtt, adagonként ledaráltam a kávédarálón. Közben felfőztem a szirupot. Amikor minden ledarálódott és felfőződött, jól összegyúrtam egy masszává.
Sütőpapír alatt megformáztam és pár napig hagytam szikkadni.
Őszinte leszek, az íze nem hasonlít marcipánra, úgyhogy tettem bele egy kávéskanálnyi keserű mandula aromát. Ez felidézte bennem a kémia órák emlékét, amikor a tanárnő körbevitte a sárgabarack, mandula és körte aromákat. Félelmetes volt. Most is az. Egy löttynek, hogy lehet mandula illata, amikor nem is látott növényt.
Bámulatos, hol tart már a tudomány…
Na nem akartam senki kedvét elvenni a házi marcipán gyártástól, sőt lehet próbálkozni dióval, mogyoróval vagy pisztáciával is. A mandulánál mindenesetre jó, ha van kéznél keserű is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...