2013. július 7., vasárnap

Bonifác és a fagyik



Örömmel jelentem kis konyhai családom újabb taggal bővült: hozzánk költözött Bonifác a fagyi gép. Sima, egyszerű aldis szerkezet. Gondoltuk kezdésnek jó lesz. Első nekifutásra nem lett tökéletes a csoki fagyi (értsd: Kata hisztirohamot kap, hogy elsőre nem sikerült tökéletesen egy vadiúj kütyüvel főzött fagyit gyártani, míg B-csapat jólesően kanalazza az eszméletlenül finom végeredményt).
Ez most a második nekifutás volt: vaníliafagyi igazi vaníliából. Kicsit madártejre emlékeztet, ez is tej, tojás és vanília. Hát ennél jobbat eddig még nem ettem, komolyan. Úgyhogy most megosztom veletek. A recept alapja: Fagylaltok c. könyv ("Egyszerűen jó" sorozat).
Hozzávalók kb. 1 l-hez:
200 ml tej
200 ml tejszín
½ rúd vanília
3 tojás sárgája
80 g gyümölcscukor
pici só
150 g mascarpone
A tejet, tejszínt és a fél rúd vanília kikapart magját plusz a rudat lassú tűzön elkezdtem melegíteni. Közben a tojás sárgákat habosra kevertem a cukorral, és pici sóval. De a keverés közben fél szemem a tejes edényen volt, nehogy kifusson. Amikor a tej elkezdett forrni, levettem a tűzről, pár percig hagytam hűlni, és állandó keverés mellett, hozzáöntöttem a cukros tojáshoz. Visszaöntöttem a lábosba, és nagyon lassú tűzön állandóan keverve besűrítettem. (Biztonságosabb módszer a gőz fölötti besűrítés.) Amikor ez is megvolt, hozzákevertem a mascarponét. Végül az egészet átöntöttem egy régi fagyis dobozba, és jól lehűtöttem. A fagyi gépben 15 percig járattam.
A technikai hátteret még tapasztalgatom, de az biztos, hogy a fagyi gép tartályát már a mélyhűtőben tároltam pár napja, tehát jó hideg volt. A fagyialapot szintén a mélyhűtőben hűtöttem le, amíg a széle éppen elkezdett megfagyni (kb. ¾ óra). A gépet kb. 15 percig dolgoztattam. Ekkor a fagyi átmenet a folyadék és szilárd között, de a használati utasítást idézve: „…amennyiben azonban a keményebb konzisztenciát részesíti előnyben, akkor egy időre visszahelyezheti a fagyasztószekrénybe.” Vissza.
Szerintem érdemes frissen fogyasztani, de a mélyhűtőben is átvészeli az időt a következő fogyasztásig. Fagyigép nélkül is megér egy próbát.
(A vanília rudat a Lehelen szoktam venni, az Ökosarok melletti keleti boltban. Mostanában nagyon jó vaníliát lehet náluk kapni, 250 Ft/ db. A rúd másik feléből vaníliás cukrot is lehet készíteni, és máris megtérült az ára. A tojásfehérje felhasználásához pedig itt egy recept.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...