2013. december 8., vasárnap

Stollen (mini)



Reménykedem benne, hogy idén nyugalmasabb lesz a karácsony. A menüt nem akarom túlbonyolítani, sütit nem sütök sokat, úgyis csurran cseppen valami innen-onnan. Viszont stollent mindenképpen szerettem volna sütni. Én most mini stolleneket sütöttem, fél adagból, hogy kipróbáljam a receptet, de Karácsonyra már a nagy változat fog elkészülni. Nagyon elégedett vagyok.
Sok receptet átböngésztem, itt az eredeti németül.
Hozzávalók:
Sütés előtti napra:
50 g kandírozott citromhéj
50 g kandírozott narancshéj
100 g darabolt mandula
150 g aranymazsola
60 ml rum
Kezdő tészta:
200 g liszt
50 g cukor
1 kocka élesztő
130 ml meleg tej
A tészta további hozzávalói:
150 g liszt
120 g olvasztott langyos vaj
1 citrom reszelt héja, vagy egy fél narancsé
2 tojás
Fűszerek:
1-2 tk mézeskalács fűszerkeverék (én aldisat használtam), ezt érdemes a liszttel elkeverni
1 vaníliarúd kikapart magja
Tölteléknek:
200 g marcipán
A díszítéshez:
olvasztott vaj
porcukor
A sütés előtti napon a kandírozott héjakat, mandulát, mazsolát leöntöttem a rummal, jól összekevertem és befőttes üvegben hideg helyen hagytam egy éjszakát állni.
Másnap a liszt közepébe morzsoltam az élesztőt, és elkevertem a cukorral, meleg tejjel, liszttel. Letakarva meleg helyen fél órát pihentettem. Így az élesztő szépen felfutott.
Majd hozzáadtam az összes többi hozzávalót a rumos keverékkel együtt, fakanállal dagasztottam kicsit, majd lefedve 10 percig hagytam állni.
Közben előmelegítettem a sütőt 180 fokra.
Én most mini stolleneket formáztam, de a hivatalos formázása a következő: bőven lisztezett deszkán érdemes dolgozni
  1. stollen formában sütjük ki (ki gondolta volna :)
  2. a tésztát 20x40 cm-esre nyújtjuk, egyszer összehajtjuk, majd megint ugyanakkorára nyújtjuk. A marcipánmasszát 38 cm hosszú rúddá formáljuk, a tészta alsó részére fektetjük, ráhajtjuk a két oldalát, felhajtjuk az alját, majd a tetejét. Végül mintát nyomunk bele hosszában a sodrófával, hogy a közepe kiemelkedjen. Itt egy kis videó róla.
  3. a mini stollenekhez nagyjából 3 cm vastagra nyújtottam a tésztát, pogácsaszaggatóval (7 cm-es) kiszaggattam, a sallang tésztából pedig golyókat formáltam. Mélyedést nyomtam a pogácsák közepébe, és ebbe kerültek a golyók. A marcipánt véletlenül kihagytam belőle, de legközelebb kis golyókként csomagolom a tésztába, és a tésztát is inkább golyóvá formálom.
Sütőlemezen addig sütöttem, amíg világos aranyszínű lett, nem szabad túl sötétre sütni.
Amikor kivettem, rácsra tettem őket, megkentem olvasztott vajjal, majd megszórtam porcukorral.
Ha kihűlt bőven meg lehet szórni még porcukorral. Fémdobozban hagyom érlelődni pár napig. A recept szerint akkor igazán jó, ha napokig pihentetjük. Tegnap sült, ma is megkóstoltam és tényleg puhább lett a tészta. De ki győzi ezt kivárni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...