2016. január 6., szerda

Limara öregtésztás fehérkenyere

Többször írtam már, hogy mennyire szeretem Limara receptjeit. Mióta megkaptam a könyveit, már lassan megsütöttem belőle minden receptet. Amit különösen szeretünk, az az öregtésztával készült kenyér, zsömle. Nagyon jó az állaguk, és kicsit tovább el is állnak.
Itt van most a kenyér receptje, több technika felhasználásával. Az eredeti receptet itt találjátok, a kiegészítő okosságokat az adott részben belinkeltem. Ha van egy jó jénai vagy zománcos kacsasütő edény a háztartásban, tényleg érdemes kipróbálni ezt a sütési technikát, mert cserepes, ropogós héjú, puha belű kenyereket lehet így sütni.
Hozzávalók:
500 g kenyérliszt (kenyérliszt híján 333 g rétesliszt és 167 g finomliszt)
2 tk só
2 ek burgonyapehely
10 g friss élesztő
2 ek olaj
kb. 320 ml langyos víz
egy kb. 8 literes jénai, vagy zománcos kacsasütő
A liszteket átszitáltam, majd hozzákevertem a sót, burgonyapelyhet. Ezután beletépkedtem az öregtésztát, rámorzsoltam az élesztőt, végül ráöntöttem az olajat és a vizet. A tésztát összegyúrtam, majd nagyjából 10 percig dagasztottam. Én szeretem kézzel dagasztani (valahogy így, mint a hölgy a videón), ilyenkor érezni lehet a tészta állagának változását, de géppel is lehet (ehhez érdemes elolvasni Limara instrukcióit). Akkor jó a tészta, ha benyomva a felszínét rugalmasan „visszaugrik”.
A tésztát egy jól záródó műanyag „kelesztőtálba” tettem és szobahőmérsékleten (amennyiben az 20-23°C) hagytam kelni kb. 40 percet. Ha nincs hiper-szuper kelesztőtálunk, megoldás lehet a zuhanysapkával (Rossmannban pl. kapható) lefedett nagyobb tálban kelesztés is. (Konyharuhát azért nem szoktam használni, mert az nem bent tartja, hanem magába szívja a párát a tálból.) Mielőtt beletesszük a tésztát, a tálat érdemes vékonyan kiolajozni vagy belisztezni, így könnyebb kifordítani a munkalapra (én sajnos el szoktam felejteni).
Mikor megkelt a tészta, kifordítottam a lisztezett munkalapra és kinyomkodom belőle a levegőt, majd gombóccá formáltam és újra hagytam pihenni, 15 percig.
Amikor kipihente magát, megformáztam (így), majd a sütőfóliával kibélelt fedeles kacsasütő edénybe tettem és nagyjából 1 órán át kelni hagytam (nyáron, melegben ez az idő lerövidül). Közben előmelegítettem a sütőt 220 °C-ra. Amikor megkelt a kenyér, pár mm mélyen három vágást ejtettem rajta, vizet spricceltem a tésztára is és a kacsasütő fedelébe is és betoltam a sütőbe. Nekem nagyjából 40 perc alatt meg szokott sülni (az én sütőedényem igen vékony falú), érdemes néha ránézni, hogy hogy áll. Akkor készült el, ha szép aranybarna, és az alját megütögetve mélyebb, kongó hangot ad.
Miután kivettem a sütőből, rácsra tettem (ekkor szoktam ellenőrizni a kongó hangot), lespricceltem egy kis vízzel és hagytam hűlni. Igazából ez a legnehezebb rész: kivárni, amíg kihűl az illatos, ropogós kenyér. Na meg megküzdeni a sercliért :)


1 megjegyzés:

  1. Szia Kata!
    én ~40% frissen őrölt teljes kiőrlésű lisztet nyomok a kenyereimbe és hozzá ilyen "öregtésztát" használok: http://carlsfriends.net/
    Általában jó barna és elég finom szokott lenni...
    Jó a blogod! :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...